torsdag 7 april 2011

Min födelsedagstårta dekorerad av mannen och sonen

Helgen efter att jag fyllde år kom mina föräldrar på besök och då bjöds det självklart på tårta. Jag bakade, fyllde och täckte tårtan men sen var det min man Magnus och min son Algot som stod för dekorationerna. Det var roligt att stå bredvid och se på när de pysslade tillsammans. Tårtan ska föreställa att vintern håller på att ge sig av och våren tar över. Visst blev den fin!

För första gången bakade jag en chokladbotten till en tårta. Jag hade körsbär i frysen som jag använde till fyllningen. Choklad och körsbär passade väldigt bra ihop och det blev en jättegod tårta.

Lite längre ner i inlägget kan ni se några bilder på när min man och min son pysslade med dekorationerna till tårtan.













Tårtan bestod av:
Chokladtårtbotten (22 cm) fylld med körsbärsmousse och mörk chokladmousse. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer i sugarpaste, marsipan och mjuka sockerkulor. Snöflingorna är penslade med glitterpulver.


31 kommentarer:

  1. What a lovely cake!
    din tårta är full av kärlek från din man och din lilla Algot!!

    SvaraRadera
  2. Så fin den ble!

    Sønnen min helte bare en hel boks med sprinkler over bursdagskaken til mannen min - ikke fullt så sofistikert, men søtt likevel :)

    SvaraRadera
  3. Wow, så fin den blev!! Men så har de ju lärt av ett proffs också.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin tårta!! Den ser super god ut!!!!

    SvaraRadera
  5. Den blev ju jättefin! det är ju bra för dig, då kan du ha små assistenter när du skapar :)

    SvaraRadera
  6. Vad fin den blev :) Kul att bara få stå och titta på ibland :)

    SvaraRadera
  7. Vad bra att ha hjälpredor om de kör ihopa sig. Jättefin- Grattis i efterskott :)

    SvaraRadera
  8. JÄTTEGRATTIS i efterskott :0) Hoppas du hade en fin dag meddin härliga familj! VIlket kreativt gäng du har där hemma ;) Skojj!
    Tårtan blev superfin och säkert jätegod åxå.
    Vill önska en trevlig helg :0)
    Kramar i massor

    SvaraRadera
  9. Grattis i efterskott! Vilka killar, en sockerbagare på utbildning blir han lika duktig som du kan han nå långt!

    Ha en finfin fredag!

    SvaraRadera
  10. Den var jättefin, du får konkurrens där hemma... :-)
    Härlig tema också! Och såg supersmarrig ut.

    SvaraRadera
  11. De har haft en bra lärare tror jag! :)

    SvaraRadera
  12. Sana: Precis!

    Cupcakesfluffan: Ja, visst är de. :-)

    Pehrnilla: Ja :-)

    Monica: Hihi... man kan inte riktigt styra vad barn gör. :-)

    Kaksmulan: Ja, de är duktiga.

    Helena mitt i smeten: Det passar med lite vår nu tycker jag också.

    Veronica: Den var mycket god.

    Pernilla - Bli min jäst: Ja, nu vet jag vilka jag ska fråga om jag behöver hjälp. :-)

    Milli: Ja, det var roligt att bara titta på.

    Sara: De lyckades jättebra.

    Matilda Bakar | Fotograferar: Jag är mycket stolt över mina killar, de gjorde ett jättefint jobb med tårtan.

    Anna: Ja, vi får väl se om han är intresserad av att hjälpa till fler gånger. :-)

    Lena - Tårtan: Ja, visst blev den. :-)

    Hanna: Ja, lite konkurrens är nog bara bra. :-)

    Tina N: Hihi... kanske det. :-)

    SvaraRadera
  13. De måtte gilla dig annars hade de inte ansträngt sig såpass! Resultatet blev ju en grann och vad det låter god skapelse!
    :O)

    SvaraRadera
  14. Jättefin! Kul med hjälp av tårtfixandet. Ser väldigt god ut också!

    SvaraRadera
  15. Vilken fin tårta de har gjort! Och god låter den också. :-)

    SvaraRadera
  16. Vilka kreativa familjemedlemmar, en riktigt härlig idé med vintern som får släppa sitt tag till förmån för våren.

    SvaraRadera
  17. Oj vilken mysig tårta, nu blev den ju riktigt fin, men det känns som det aknske hade kvittat. Ruskigt trevligt att de gjorde en tårta till dig! :-)

    Jag klipper in svaret på din fråga här också:

    Först och främst...Tack så mycket, det var nog den snällaste kommentaren jag fått. :-)

    Angående färgen så är det Wiltons skincolor har jag för mig den heter. Om jag inte missminner mig så är den väl inte godkänd att äta av EU, men jag har faktiskt vågat använda den för det är ju ändå godkänd i USA och så använder jag så otroligt lite.

    På kinderna så använder jag som du säger pulverfärg. Oftast tar jag lite ljusrosa, men om det ska vara mycket diskret så tar jag aprikos. På ballerinan så är det rosa som jag använt. Men det är lätt att det blir för mycket så att de ser väldigt sminkade ut :-)

    SvaraRadera
  18. Riktigt fin tårta både på insidan och utsidan!

    SvaraRadera
  19. BeBest: De var väldigt koncentrerade när de pysslade så de tyckte nog att det var jättekul.

    Carina - Bakkonst: Ja, jättekul med hjälp.

    Carro: Jag är mycket stolt över mina killar. :-)

    Mårtenssons kök: Ja, nu känns det som att det är dags för vår tycker jag.

    Maria: Ja, det var kul att de ville dekorera tårtan till mig. Och tack för ditt svar, ska köpa lite pulverfärg och testa. :-)

    Amanda: Ja, visst blev den. :-)

    SvaraRadera
  20. Vad härligt att få se på när ens partner och barn delar ditt intresse och vill vara med!!! Tårtan är perfekt och nu håller vi väl tummarna för att vintern verkligen gett sig av på riktigt. :) Kram och stort Grattis till dig på födelsedagen

    SvaraRadera
  21. Vad duktiga de har varit!
    Intresset har smittat av sig ;)
    Kul!

    Gratiis på din dag i efterskott =)
    Kram

    SvaraRadera
  22. Angelica: Ja, nu är det verkligen dags för vår. :-)

    Nellie - Sockertussen: Ja, visst var de duktiga. De såg ut att ha väldigt roligt ihop när de pysslade. :-)

    SvaraRadera
  23. Åh vad duktiga de är. Ser jättegod ut. Nästan alldeles för vacker att ätas upp.

    SvaraRadera
  24. Men vilken fin tårta de gjort till dig! Det måste jag visa för sambon så att jag oxå får en nästa år ( i år fick jag göra min egen ;-) )

    Vilken underbar present! :-)

    SvaraRadera
  25. Ann-Sofi: Ja, visst blev den fin. Jag blev väldigt glad för den.

    Lisa - Sockerrus: Ja, du får övertala sambo och barn att göra det nästa år. Det var jättekul att de ville göra tårtan till mig, jag blev väldigt glad. :-)

    SvaraRadera
  26. Grattis i efterskott! Så gulligt att din man och son stod för dekoreringen av tårtan, fint blev det =)

    SvaraRadera
  27. Hanna - Bakfnatt: Tack! Jag blev jätteglad att de ville dekorera min tårta. :-)

    SvaraRadera