torsdag 21 april 2011

Tunnbröd

I helgen rörde jag ihop en deg och stekte tunnbröd till frukost. De var väldigt goda och det uppskattades här hemma. Den här varianten tar lite tid på sig eftersom den ska jäsa en timme innan man steker bröden. Vill du ha en snabbare variant så kan du göra spisbröd som bara är att röra ihop och steka.




TUNNBRÖD
20 st

15 g jäst
1 hel anis och 1 tsk hela fänkålsfrön (jag använde 1 tsk brödkrydda)
1 tsk salt
50 g smör
2,5 dl mjölk
2 msk sirap
2 msk strösocker
3 dl rågsikt
3 dl vetemjöl

300 g varm, kokt potatis
1,5 dl rågsikt
1,5 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Om du använder hel anis och fänkålsfrön så krossar du dem i en mortel. Smält smöret och rör ner mjöl, sirap, strösocker, salt och kryddorna. När blandningen är max 37 grader blandar du ut jästen med vätskan. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta in det ordentligt till en kladdig deg. Låt degen jäsa under bakduk i ca en timme.

Pressa den varma potatisen med en gaffel och knåda in den i degen. Tillsätt rågsikt och vetemjöl tills degen inte kladdar längre. Dela degen i 20 delar och kavla ut till tunna runda kakor. Nagga med en gaffel eller kavla kakorna med en kruskavel. Stek bröden på båda sidorna i torr stekpanna på medeltemperatur tills de fått lite färg. Förvara under bakduk och ät ljumna.


Receptet hämtat från boken A piece of cake av Leila Lindholm

6 kommentarer:

  1. Ser jättegoda ut, jag som älskar tunnbröd blev avis nu! :)
    Glad påsk Erika!!

    SvaraRadera
  2. Så rustikt och gott! Jag får nog också skaffa mig en sån där tjusigt knäckebrödskavel..

    Glad påsk på dig, Erika!

    SvaraRadera
  3. Vilken lyx med hembakade tunnbröd till frukost! Glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Tunnbröd som är så gott :-)

    Glad Påsk

    SvaraRadera
  5. Pernilla - Bli min jäst: Ja, visst är det gott med tunnbröd. :-)

    Cecilia: En kruskavel är bra att ha.

    Hovkonditorn: Tack!

    Helena mitt i smeten: Ja, det känns extra lyxigt med nybakat till frukost.

    Cupcakesfluffan: Ja, visst är det.

    SvaraRadera