tisdag 19 april 2011

Vit choklad- och päronmuffins

Muffins går snabbt att röra ihop och är snabbt klara för provsmakning vilket är perfekt när man vill ha lite nybakat till fikat eller får oväntade gäster. Det är också väldigt enkelt att variera smaken på muffins. Här har jag bakat mina vaniljmuffins och haft i vit choklad och päron och de blev mycket goda.

Nu när solen äntligen tittar fram och vi får lite värme så tyckte jag att det passade perfekt med lite vårgröna muffinsformar. Det härliga vårljuset ger lite nytt liv i alla foton och det är härligt att slippa använda blixt vid fotograferingen. Visst är det härligt med vår!



VIT CHOKLAD- OCH PÄRONMUFFINS
16-20 st (beroende på storlek)

2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk äkta vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 ägg
125 g smör
1,5 dl mjölk
50 g finhackad vit choklad
1-2 grovrivna päron

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mundre bitar, ägg och mjölk och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll i den finhackade vita chokladen och grovrivet päron och blanda. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och klicka i smeten i formarna. Grädda i 12-18 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.

Har du ingen matberedare så kan du vispa ihop ingredienserna med elvisp, se då till att smöret är rumsvarmt.

18 kommentarer:

  1. Åh va gott det låter!!
    Våriga muffinsformar :)

    SvaraRadera
  2. Så gott med päron och vit choklad i :-)

    SvaraRadera
  3. Oi.. Dom låter värkligen supergoda! Måste provas i någå skede :)

    SvaraRadera
  4. Hej Erika!
    Hittade din blogg genom att du lämnat en kommentar hos Amy, som precis fått en son =).

    Ville bara tala om att jag spenderat säker en timma på din underbara blogg, med att beundra , läsa och titta på bilder.
    Du är helt fantastisk på det du gör!!!!
    Skapar otroliga kreationer!

    Här inne får jag inte missa något, så jag bestämde mig för att följa din blogg =)!

    Ha en fin kväll.
    Kram/
    Luiza

    SvaraRadera
  5. Älskar det faktum att våren äntligen är här, vill inte gå in på kvällarna förrän jag fryser så att jag skakar.

    Muffinsen ser hur goda ut som helst, päron är ju så gott!

    Biobesöken duggar inte tätt i familjen J heller, men äntligen fick vi till det (om ni inte kommer er iväg till bion kan jag rekommendera att ni ser den när den kommer på DVD, den var verkligen superbra)

    Ha en fin vårkväll!

    SvaraRadera
  6. Här har du ju en som gillar muffins så där lite extra mycket, och päron är ju så gott :) Håller om att vårljuset ger helt andra bilder, härligt!

    SvaraRadera
  7. Åh mums, vilken god kombination! Älskar både päron och vit choklad =) Och så vårigt det låter!

    SvaraRadera
  8. Mums : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Jag håller med, det är så mycket roligare att fotografera nu när vårsolen skiner!

    Muffinsen ser mycket mumsiga ut!

    SvaraRadera
  10. Det lät ju väldigt gott det här! Superfina bilder, håller med om att det är underbart att våren är här!!! :)

    SvaraRadera
  11. Gott med muffins och kombinationen vit choklad och päron, yummy!

    SvaraRadera
  12. Låter väldigt gott med päron =)

    SvaraRadera
  13. Vad gott det låter med kombinationen päron vit choklad, måste testas. Här lyser solen med sin frånvaro ;( så några vårliga bilder blir det inte. Får njuta av dina istället.

    SvaraRadera
  14. Veronica: Ja, de var mycket goda. Jag gillade formarna, de kändes riktigt våriga. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, det blev en väldigt god kombination.

    Life_Tone: Prova gärna, jag tycker de blir väldigt goda.

    Luiza: Tack för din kommentar, vad glad jag blir att du gillar min blogg. Du är välkommen att läsa vidare. :-)

    Anna: Ja, visst är det härligt att det äntligen blir lite varmare och ljusare. Härligt. :-)

    Bland muffins och pelagoner: Muffins är ju den perfekta mjuka kakan. Älskar alla typer av muffins. :-)

    Alexandra - kärlek på tallrik: Ja, det kändes som en vårig kombination... fast det funkar nog lika bra på vintern. :-)

    Sofia: Precis!

    Helena mitt i smeten: Ja, det är mycket enklare att fota nu.

    Pernilla - Bli min jäst: Det blev en god kombination.

    Hovkonditorn: Ja, de är mycket goda.

    Lotte: Jag gillar det mycket. :-)

    Kaksmulan: Ja, alla dagar är ju inte soliga och fina... men vi får hoppas på många fina vårdagar framöver. :-)

    SvaraRadera
  15. Ja, visst är det roligt att pröva på nya smaker och till det passar muffins så bra. De här verkar jättegoda och härligt med solsken på bilden. :)

    SvaraRadera
  16. Låter väldigt gott med päron i!

    SvaraRadera
  17. Tove: Ja, det är kul att prova nya smaker. :-)

    Annica - annicake: Ja, det blev mycket gott.

    SvaraRadera
  18. Blue Nilousdotter29 augusti 2013 kl. 20:40

    Gud va gott det blev!
    Tack för det bästa receptet!

    Ha det bra!!!

    SvaraRadera