onsdag 13 april 2011

Delfincupcake

Min man gillar delfiner och därför gjorde jag den här cupcaken till honom. För flera år sedan var vi på Bahamas och där fick vi möjlighet att bada tillsammans med riktiga delfiner vilket var en häftig upplevelse.

Jag har varit nyfiken på sockermassan från Dr Oekter och satte mig därför och modellerade delfinerna med den. Sockermassan var smidig att använda och delfinerna var mjuka även ett dygn efter att de gjorts vilket gjorde att de var betydligt behagligare att äta på än sugarpaste som stelnar. Nackdelen med sockermassan skulle i vissa fall kunna vara just att den inte stelnar, vilket kan vara ett problem vid vissa modelleringar där man vill att vissa delar ska stelna innan man kan fortsätta arbeta med figurerna. Med tanke på att mina delfiner kunde ställas upp trots att de var mjuka innuti så får sockermassan helt klart godkänt. Vad gäller smaken så var den helt okey, även om jag tycker att min hemmagjorda sugarpaste med vaniljsmak är godare.



Cupcaken bestod av:
Enkla chokladmuffins fyllda med marsankräm. Vit chokladsmörkräm är bredd ovanpå. Derorationer i sockermassa (Dr Oetker) och strössel.

21 kommentarer:

  1. wow så fin : ) vad duktig du är : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Så fina. De kan du skicka in till Miss Cupcake! :)

    SvaraRadera
  3. Jättesöt cupcake i fina färger! Skoj att läsa vad du tyckte om sockermassan. Jag tycker ungefär som du både angående smak och funktion, fast jag tycker den funkar bra till alla modelleringar (eller de jag testat åtminstone) trots att jag första gången jag använde den funderade som du att den kanske är för mjuk i vissa fall.

    SvaraRadera
  4. Som riktga konstverk! Jättefina!

    SvaraRadera
  5. Åh vilken fin! Jag älskar också delfiner och är riktigt avis på att ni fick bada med dem. :-)

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fin cupcake, så grymt fina färger!! Och jag älskar delfinerna :)

    SvaraRadera
  7. Makalöst, otroligt och så ljuvligt fin. Så glad han måste ha blivit för den.

    SvaraRadera
  8. Superläcker ju! :-) Duktigt du är på att modellera! :-)

    SvaraRadera
  9. Sofia: Tack så mycket! :-)

    Hovkonditorn: Tack!

    Tina N: Tack! Bilden är inskickad nu. :-)

    Cupcakesfluffan: Tack!

    Tove: Tack! Jag har sett att du använder den sockermassan. Kul att höra att du tycker att det funkar för alla typer av dekorationer. Jag har ju lite mer att prova med fler modelleringar. :-)

    Lisa: Tack! :-)

    Sandra: Tack!

    Sannas Goda: Tack så mycket!

    Carro: Tack! Ja, det var en minnesvärd upplevelse att bada med delfinerna. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: Tack! :-)

    Mårtenssons kök: Tack så mycket. Ja, maken blev mycket glad. :-)

    Helena mitt i smeten: Tack!

    Lisa - Sockerrus: Tack så mycket!

    Bullmamma: Tack!

    SvaraRadera
  10. Så fine de var! Utrolig flott laget. Super blogg du har :)

    SvaraRadera
  11. Klart du får min röst:) Jättesöt cupcake!

    SvaraRadera