söndag 10 april 2011

Havrerutor i långpanna

När mina föräldrar var på besök bakade jag det här brödet. Det är ett långpannebröd som var väldigt enkelt och smidigt att göra och som var gott och saftigt. Vi satt och åt på födelsedagstårtan när det var dags att stoppa brödet i ugnen och därför glömde jag helt enkelt bort att pensla och ha på havregryn uppepå... men det gick alldeles utmärkt ändå.





HAVRERUTOR I LÅNGPANNA
1 långpanna

5 dl havregryn (jag använde fiberhavregryn)
6 dl mjölk
50 g smör
50 g jäst
2 msk brun farin
7 dl vetemjöl (420 g)
2 tsk salt
mjölk och havregryn till pensling (det glömde jag)

Gör så här:
Smält smöret och blanda i 5 dl av mjölken och rör ner havregrynen. Låt blandningen stå och svälla i 10-15 minuter. Smula jästen i en degbunke och blanda ut den med 1 dl mjölk. Häll i havregryndblandningen, brun farin och vetemjöl och knåda degen i maskin i 10 minuter. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 minuter. Låt degen vila under bakduk i ca 30 minuter.

Stjälp upp degen på en plåt, 30x40 cm, och klappa ut den så att den blir jämnhög. Skär rutor med en mjölad kniv eller degskrapa och nagga rutorna med en gaffel. Låt brödet jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Pensla brödet med mjölk och strö över havregryn. Grädda brödet i ca 15 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt brödet svalna på galler under bakduk innan du skär upp det.


Receptet hämtat från Mumsfillibaba

19 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott! Och att du glömde att ha på havregryn gjorde nog ingenting, de ser i alla fall grymt goda ut! Smidigt med bröd i långpanna dessutom :)

    SvaraRadera
  2. Något av det bästa som finns att baka är långpannebröd, så enkelt att fixa till:)

    SvaraRadera
  3. Jag gör också havrerutor ibland, väldigt gott och smidigt!

    SvaraRadera
  4. Åh, det ser verkligen gott ut!!!

    SvaraRadera
  5. Dom såg ju suuper goda ut!

    SvaraRadera
  6. Låter som ett gott bröd :)

    SvaraRadera
  7. Mums : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  8. ohh det skall jag göra när jag kommer hem.

    SvaraRadera
  9. Helt klart mitt favorit bröd att baka också!! Så saftigt och gott och så enkelt i långpannan.

    SvaraRadera
  10. Spännande med långpannebröd. Det har jag ännu att testa. Ser gott ut!

    SvaraRadera
  11. Det är ju så bra med långpannebröd, ett bak ger så mycket bröd. Låter väldigt gott.

    SvaraRadera
  12. Linda - Bengtssons Baksida: Mycket! :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Nej, det gjorde inget att jag glömde havregrynen, de blev mycket goda ändå.

    Mårtenssons kök: Ja, visst är det enkelt och så blir det mycket bröd av det också... perfekt!

    Karin: Det är det!

    Helena mitt i smeten: Ja, visst är det gott.

    Sandra: Jag kan varmt rekommendera det.

    Hovkonditorn: Det är det också. :-)

    Jen: Det är de också.

    Milli: Absolut!

    Sofia: Hihi...

    Cathrine's blogg: Gör det. :-)

    Kaksmulan: Precis!

    Cecilia: Testa gärna. :-)

    Veronica: Precis!

    Remsan: Ja, långpannebröd är perfekt.

    Cupcakefluffan: Ja, visst är det.

    SvaraRadera
  13. Enkla och goda recept, det gillar jag!
    Håller med långpannerecept av alla de slag är toppen.

    SvaraRadera
  14. Ingrid: Ja, det behöver inte vara så krångligt för att det ska bli gott. :-)

    SvaraRadera