fredag 29 april 2011

Chokladwoopie pie

Jag har sett dessa woopie pie överallt och länge tänkt att jag ska testa. Nu blev det äntligen av. Jag trodde att woopie pie var små hårda kakor med fyllning men där hade jag fel för kakan är mjuk. De var otroligt goda och man kan fylla dem med i stort sett vilken fyllning man vill. Jag testade med chokladmyntakräm.



CHOKLADWOOPIE PIE
15 st

100 g smör
1,25 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
1 tsk salt
1,5 dl mjölk

Gör så här:
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägget. Rör ner vetemjöl, bakpulver, kakao, salt och tillsist mjölken (jag blandade i matberedaren). Klicka ut eller fyll en sprits och spritsa ut 30 kakor på tre plåtar, max tio kakor per plåt eftersom de flyter ut innan de reser sig. Grädda ca 10 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna innan de fylls med valfri fyllning.

Kakorna på bilden är fyllda med chokladmyntakräm.


Receptet hämtat från tidningen Hembakat

20 kommentarer:

  1. Jag blev också förvånad första gången jag smakade. Att de var mjuka! Var dem pilliga att göra?

    SvaraRadera
  2. Åhhh måste jag testa : ) Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. De ser verkligen goda ut. Men jag hade aldrig gissat att de var mjuka.

    SvaraRadera
  4. A ha, intressant - jag trodde också de var hårda kakor. DIna ser jättegoda ut och jag blir ännu mera sugen på att testa på de små bakverken. Kanske hinns det med i helgen.
    Tack för besöket på min blogg :0) Jag vill ö´nska dig det samma TREVLI HELG!
    Kram

    SvaraRadera
  5. mums med whoppies!

    ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  6. Har inte hört talas om woopie pie. De ser väldigt goda ut. Chokladmynta kräm låter inte helt fel.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  7. Mmm dessa gosaker har jag också gjort,sjukt goda.

    SvaraRadera
  8. De är så goda, bakade de för första gången förra sommaren, nog dags att baka en ny omgång :-)

    SvaraRadera
  9. Jag har även jag trott att det var hårda kakor. Men mjuka låter ju godare så man kanske borde testa. :-)

    SvaraRadera
  10. Jag trodde också att dom kakorna var hårda.
    Nu blev jag riktigt sugen på att testa!!!
    Dina såg ju riktigt goda ut :)

    http://veronica-bakar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  11. Har precis som övriga "kommentatorer" trott att de var hårda kakor! Där ser man...

    Ser ruskigt goda ut!

    SvaraRadera
  12. det låter verkligen hur gott som helst !! Är de enklare att göra än macarons ? ( det gör jag nämligen INTE igen... )
    ;)

    SvaraRadera
  13. Tina N: De var inte alls svåra att göra. :-)

    Sofia: Ja, gör det. Jag tror inte att du blir besviken. :-)

    Jen: Tack!

    Remsan: Det verkar vara många som trott att de var hårda. :-)

    Matilda Bakar | Fotograferar: Kul om du testar, hoppas de faller i smaken. Trevlig helg!

    Annica - annicake: Ja, de var en riktig hit.

    Millas Hälsoblogg - Jag såg dem för första gången i somras/höstas, men de är tydligen inte alls något nytt utan har funnits länge.

    Smulansbakblogg: Ja, visst är de goda. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, de var riktigt goda. Dekommer att bakas fler gånger. :-)

    Carro: Testa gärna, jag tyckte de var väldigt goda.

    Veronica: Jag tycker du ska prova, de var mycket goda. :-)

    Therése: Ja, de var mycket goda. :-)

    Fröken M: Mycket enklare, bara att röra ihop och klicka ut. :-)

    SvaraRadera
  14. Låter som något som vi mycket hellre provar på än de där makronerna, de verkar så makalöst pilliga och jobbiga att göra. Dessutom låter dessa mycket godare:)

    SvaraRadera
  15. Mårtenssons kök: Ja, macaroner är betydligt knepigare att göra än dessa. De här är mycket goda... och enkla att göra. :-)

    SvaraRadera
  16. Charlotta: Det var de också! :-)

    SvaraRadera
  17. Ser ut som helt underbara kakor! En fråga.. är det här kakor som håller sig ett tag? Tänkte om man har det stressigt och kan baka själva kakorna någon dag i förväg och sen fylla dom samma dag de ska användas? Eller är det som med andra mjuka kakor att dom förmodligen blir väldigt hårda då? Svara jättegärna till min mail linnejag@hotmail.com! =)

    Ps. Vilken underbar blogg du har. Den bäst på länge! Ds.

    SvaraRadera
  18. supergoda ! :) vet du om man frysa in sådana, o ha vid senare tillfällen ? :)

    SvaraRadera