måndag 14 februari 2011

Erikas vaniljmuffins

Enklare muffins får ni nog leta efter. Det är bara att slänga ner alla ingredienser i matberedaren och köra runt, klicka ut i muffinsformar och in i ugnen. De blir dessutom mycket goda. Jag har bakat efter det här receptet i flera år och aldrig blivit besviken. En favorit är att lägga en bananskiva ovanpå muffinsen och strö på lite pärlsocker innan de gräddas... det framkallar barndomsminnen hos mig. Har ni inte mjölk hemma så ta lite naturell yoghurt, filmjölk eller gräddfil istället. Muffinsen på bilden är bakade med gräddfil.



ERIKAS VANILJMUFFINS
16-20 st (beroende på storlek)

2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk äkta vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 ägg
125 g smör
1,5 dl mjölk

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg och mjölk och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och klicka i smeten i formarna. Grädda i 12-18 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.

Har du ingen matberedare så kan du vispa ihop ingredienserna med elvisp, se då till att smöret är rumsvarmt.

22 kommentarer:

  1. Så fint med en enkel vaniljemuffinsoppskrift! Sånne er gull verdt når man har dårlig tid, men vil servere noe godt og nybakt likevel :)

    M:)

    SvaraRadera
  2. Säkert jätte goda. Önskar dig en härlig alla hjärtans dag.

    SvaraRadera
  3. Charlotta: Ja, visst är det. Smidigt och enkelt att göra..

    Monica: Precis, och de här är verkligen både snabbgjorda och goda. En bra kombination. :-)

    mmcakedesign: Det är de. Jag önskar dig detsamma.

    SvaraRadera
  4. Vad bra med ett recept som man kan ta lite vad man har hemma :-) Såna är guld värda ibland!

    SvaraRadera
  5. Linda - Bengtssons Baksida: Ja, ibland vill man dessutom använda upp någon liten slatt av något. Då är det bra att baka. :-)

    Sandra: Ja, det är det. :-)

    SvaraRadera
  6. Perfekt med ett röra-ihop-recept :-) och bananskivor på låter inte helt fel :-)

    SvaraRadera
  7. Cupcakesfluffan: Jag kan lova att det blir jättegott med banan på. :-)

    SvaraRadera
  8. Ett bra recept! Jag har också testat att baka idag med matberedaren. Så enkelt och kvickt och bra blandat blir det också. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  9. Tina N: Ja, det är väldigt smidigt. Snabbt och enkelt. Och att det blir gott också är ju ingen nackdel. :-)

    SvaraRadera
  10. Ett bra recept! jag har prövat med äkta vaniljstång, mmmm gott!!!Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  11. Sofia: Vad bra att du gillar det. Kan tro att det blir riktigt mumsigt med äkta vaniljstång i. :-)

    SvaraRadera
  12. ja, väldigt mumsigt. Jag har 3st vaniljstänger kvar så nu ska jag bara baka:!!!

    SvaraRadera
  13. jaaaaa.....MMMMMMMMMM så gått well done one directions :D :D

    SvaraRadera
  14. Hur lång tid tar det?

    SvaraRadera
  15. Anonym: Från det att man plockar fram varorna tills muffinsen är klara, ca 45 minuter.

    SvaraRadera
  16. super goda och så lätt att baka ! för både barn och vuxna :)

    SvaraRadera
  17. Anonym: Kul att du gillade dem. :-)

    SvaraRadera
  18. Det här är mitt absoluta favorit recept på vaniljmuffins! Jag återkommer alltid till ditt recept!:D Tack så mycket!;)

    SvaraRadera