tisdag 2 november 2010

Chokladkaka med körsbär och madeira

Det här är en riktigt härlig chokladkaka med spännande smak av körsbär och madeira. Den blev riktigt god men om ni provar den så försök hålla er lite för den smakar bäst dagen efter den är gjord. Vill man kan man ha en liten klick grädde till och varför inte ett glas madeira att avnjuta kakan tillsammans med.






CHOKLADKAKA MED KÖRSBÄR OCH MADEIRA
1 st

Kaka:
150 g smör
150 g mörk choklad
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
3 ägg
3 dl körsbärsmarmelad
4 cl madeira

Chokladglasyr:
150 g mörk choklad (70% kakaohalt)
2 msk smör
2 msk råsocker
2 msk starkt kaffe

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, grovhacka chokladen och smält den i det varma smöret. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i chokladbllandningen. Vispa äggen och tillsätt dem. Rör i marmeladen och smaka av med m adeira. Häll smeten i en smord springform med löstagbarkant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter i 175 grader. Låt kakan svalna.

Smält chokladen till glasyren över ett vattenbad, tillsätt smöret, råsocker och kaffe och rör tills du får en slät kräm. Bred glasyren på chokladkakan.


Receptet hämtat från Elle mat & vin

26 kommentarer:

  1. Låter mums! Blir gott, när man blandar i marmelad i kakor. Extra saftigt! :)

    SvaraRadera
  2. Oj det ser helt fantastiskt gott ut! =)

    SvaraRadera
  3. Nåt för mig, jag gillar att ha alkoholhaltiga drycker i söta bakverk.

    SvaraRadera
  4. För att du har en så fin blogg fick du en
    Cherry on Top Award av mig. Jag fick den av Caroline-goodcupcakesgood och är glad att jag klan della den med dig. Den finns här:

    http://marimilocakedesign.se/tarta/cherry-on-top-award/
    Marina

    SvaraRadera
  5. tack snälla ! det ska bli super kul att få åka till stockholm, sätta på sig klänning och dricka en drink eller två :) Ha en toppen dag !

    SvaraRadera
  6. Man kan göra vad man vill, det är bara fantasin som sätter stopp (:

    SvaraRadera
  7. Guuuud vad det frestar att kika in här! Ääälskar körsbär och fattar ju inte varför jag inte kombinerat det i en chokladkaka tidigare?! ;-) Ja, min receptpärm bara växer och växer - kan man ta tjänstledigt av bakskäl?! :)

    Måste ju också berätta att jag, till barnens förtjusning, gjorde cookiepops efter ditt recept. Dekorerade med päron- och jordgubbsmarsipan och *jiiiisses* vad goda de blev! Äger inga avancerade utsmyckningsgrejer, så snapsglasen fick duga till dekorringarna ;-)

    Ha en bra dag!
    // Angelica

    SvaraRadera
  8. ser verkligen gottigt ut!
    kan mycket väl tänka mej att det blir väldigt gott med lite madeira till denna kaka :)

    SvaraRadera
  9. Tina N: Ja, den blir inte alls så torr som chokladkakor kan bli. Väldigt mumsig! :-)

    Sockerrus: Det är den också. :-)

    Lisa: Jajemensan!

    Erka Perka: Ja, visst är det gott. Ger ofta så god smak.

    MM Cake Design: Tack så jättemycket! Vad glad jag blir.

    Fröken M: Hejjar på dig!

    Jen: Jag har förstått det efter att ha sett dina mästerverk. :-)

    Angelica - Angel - Dolliver: Tack så mycket! Körsbär är jättegott tycker jag och de gör sig väldigt bra tillsammans med chokladen. Vad roligt att du gillade cake ballsen. Hoppas få se bilder hos dig!

    Annica - annicake: Ja, det passar väldigt bra.

    SvaraRadera
  10. Åh! Jag har letat efter detta recept jättelänge! TACK SÅ MYCKET! :D

    SvaraRadera
  11. Den ser ju så farligt god ut! Helt perfekt!

    SvaraRadera
  12. Ser riktigt god ut! Har aldrig testat körsbär i kakor, men det får det nog bli snart, ser väldigt saftig och god ut!

    SvaraRadera
  13. Jag skulle inte klara att spara den tills dagen efter baket :)

    SvaraRadera
  14. sv: mmmm, det är underbart. berättar vad det är om några dagar kanske ;) eller när jag inte kan hålla mig längre haha.

    SvaraRadera
  15. Å vilken läcker kaka - jag blir RIKTIGT chokladsugen när jag se bilder ;) Madeira, choklad och körsbär låter riktigt gott. Receptet skall testas :)
    Ha det gott / Kram

    SvaraRadera
  16. Låter himla mumsigt, choklad är alltid gott

    SvaraRadera
  17. Den kage ser vel nok lækker ud - mums. Og hvor er det bare en fin blog du har - jeg kommer ihvertfald til at besøge den igen. Håber du kan læse beskeden selvom den er på dansk :-)

    SvaraRadera
  18. Det låter ljuvligt gott! Bokmärker receptet direkt!

    SvaraRadera
  19. Nä fy va liten man känner sig när ens barn blir dåliga !! men idag är allt bättre och vi ska bara mysa inne så viggos snuva blir bättre !
    Kram

    SvaraRadera
  20. Rebeka: Varsågod!

    Remsan: Den är farligt god också. :-)

    Sanne - Mina baktankar: Det blev riktigt saftigt och gott med körsbären i kakan.

    Therése: Nej, det är svårt. Men jag lovar, den blir godare om du väntar. :-)

    Lisa: Spännande!

    Matilda Bakar | Fotograferar: Det är mycket chokladsmak på kakan så är man sugen på choklad så är den perfekt. :-)

    Cupcakesfluffan: Håller med, choklad är alltid gott. :-)

    mig og moster: Vad roligt att du hittat hit, du är välkommen tillbaka. Jag förstår danska hyfsat bra. :-)

    Helena: Absolut!

    Tina: Den är jättegod. :-)

    Fröken M: Sköt om er och hoppas ni inte behöver vara med om det igen.

    SvaraRadera
  21. Ja, den frostingen med choklad är himelskt god! Jag tycker resultatet på spritsningen beror mycket på konsistensen. Sen är det bara att öva ;)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  22. Daniella på HeavenlyCupcake: Ja, jag måste testa den. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  23. Bakade kakan i helgen. Men i brist på Maderia smaksatte vi den med glögg, gott och med en försmak av advents- och juletider. Toppen!

    SvaraRadera
  24. Tina: Vad kul att du också blev nöjd med kakan. Glögg låter utmärkt, jag längtar till julen så jag kan tänka mig att det fick julkänslorna att börja blomma upp. :-)

    SvaraRadera