tisdag 6 juli 2010

Chokladmuffins

Jag gillar verkligen muffins. De går snabbt att göra och de är smidiga att förvara i frysen för att sedan ta upp och tina exakt så många man behöver för tillfället. Och de kan dekoreras och bli supersnygga cupcakes. Det finns många varianter och smaker av muffins, vilken är din favorit?


CHOKLADMUFFINS
12 st

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70%

Gör så här:
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker tills det är vitt och fluffigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner i smeten. Smält chokladen och blanda ner den i smeten.

Fyll muffinsformarna med smet och grädda 12-15 minuter i 175 grader (varmluft) i mitten av ugnen.


Receptet hämtat från A piece of cake av Leila Lindholm

11 kommentarer:

  1. Jag håller med, muffins är härliga! Men att säga en favorit är svårt, det finns nog en för varje humör känns det som ;)

    SvaraRadera
  2. Miuffins är verkilgen kanon, går att variera i det oändliga och perfekt att ha i frysen om oväntade gäster dyker upp, favorit ja svårt att säga, det är nog vad jag är sugen på :-)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er, det är svårt att välja en favorit.

    SvaraRadera
  4. Chokladmuffins är nog en av mina favoriter. Brukar ha hackad choklad i med, och på så sätt variera smaken lite, ibland blir det daim ibland nötchoklad, ibland vit choklad. Marabous polkachoklad är oxå en höjdare..

    Den senaste tiden har jag bakat en del muffins med ljust muscovadosocker i, blir lite kolasmak då. Ihop med choklad är det riktigt mumsigt :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Va kul att hitta till din fina sida. Tack för kommentaren du lämnade på min sida. Ha en skön sommar! /Helena

    SvaraRadera
  6. annica - annicake: Åh, daim måste jag prova. Fast då skulle jag nog inte kunna sluta äta, för det är ju så gott.

    Helena: Kul att du tittade in.

    SvaraRadera
  7. Trevlig blogg :) jag gillar också att baka men en liten fråga bara.. Måste man ha kaffe i?

    SvaraRadera
  8. Riktig gott med choklad bitar i och är riktigt mäktiga.

    SvaraRadera
  9. Skorpan: Nej, man måste inte ha kaffe i receptet.

    SvaraRadera
  10. Hej ERIKA
    jätte fina blog och alla fina bake verk

    en fråga, måge man använda gräddfil
    om man har mjölk allergy , vad kan man använda istället

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar blogg! :) Bör man grädda dem i muffinsplåt för att de inte ska sjunka ihop? Kram

    SvaraRadera