måndag 12 september 2011

Whipped cream cheese frosting (II)

Här har jag testat en annan variant av whipped cream cheese frosting, den tidigare varianten jag testat hittar du här. Den här frostingen är riktigt god och den passar utmärkt att spritsa på cupcake eller ha som fyllning i woopie pie. Jag kan rekommendera att ni använder äkta vaniljpulver i frostingen (och även andra bakverk), det blir jättegott. Vill man däremot inte ha bruna prickar i frostingen så kan man byta ut pulvret mot vaniljsocker istället.


WHIPPED CREAM CHEESE FROSTING

3 dl vispgrädde
1 knivsudd bakpulver
300 g färskost(ex Philadelphia)
0,5 – 1 tsk äkta vaniljpulver (eller 1-2 tsk vaniljsocker)
2 dl florsocker (ska frostingen spritsas kan man öka mängden upp till 3 dl)

Gör så här:
Vispa grädde och bakpulver hårt i en skål. Blanda florsocker och vaniljpulver i en annan skål och rör ner färskosten med en slev. Vänd ihop färskostblandningen med vispgrädden tills allt är blandat, se till att inte röra för länge för då blir frostingen rinnig. Om frostingen blir för lös kan du ställa den i kylskåpet en stund.


Receptet hämtat från Sockerrus

4 kommentarer:

  1. Varför har man bakpulver i?

    SvaraRadera
  2. Nea: Vad jag förstår ska bakpulvret göra att man kan vispa grädden riktigt länge utan att det blir smör.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag undrar om det går att spara frostingen på samma sätt som många av de andra? Vissa går ju att frysa in eller spara i kylen några dagar.

    Tycker jätte mycket om din blogg!

    SvaraRadera
  4. Cecilia Fernström: Just den här tror jag är svår att spara och frysa eftersom den innehåller grädde.

    SvaraRadera