tisdag 13 september 2011

Vaniljwhoopie pie

Har ni bakat whoopie pie än? Om ni inte testat så gör det... snarast! Tidigare har jag bloggat om choklad whoopie pie och nu har jag även testat att göra vaniljvarianten, båda väldigt goda. De här vaniljwhoopiesarna är fyllda med whipped cream cheese frosting, en väldigt god frosting.



VANILJWHOOPIE
15 st

100 g smör
1,25 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2,5 tsk vaniljsocker
0,5 dl mjölk

Gör så här:
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägget. Rör ner vetemjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker och tillsist mjölken (jag blandade i matberedaren). Klicka ut eller fyll en sprits och spritsa ut 30 kakor på tre plåtar, max tio kakor per plåt eftersom de flyter ut innan de reser sig. Grädda ca 10 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna innan de fylls med valfri fyllning.

Kakorna på bilden är fyllda med whipped cream cheese frosting.


Receptet hämtat från tidningen Hembakat

11 kommentarer:

  1. oh, jag har faktiskt gjort det nu och jag håller med dig, de är otroligt goda! Jag gjorde, precis som du gjorde nu, vaniljvarianten,men med en vit chokladfrosting i, och de blev en succé! =D

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har ju inte gjort det ännu- fattar inte varför det sakll ta sådan tid att våga prova. Tror jag har låånggruvtid loka som med Macronos men...nu är det väl hög tid att tasta ;)Dina ser ju supersmarrigt ut!!!!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har bara bakat chokladwoopies, väldigt goda! Dina vanilj ser också goda ut :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har testat en variant med lime och blåbär och dom var riktigt goda :)
    Dessa ser super goda ut!!
    Håller med om att man absolut ska testa att baka dessa ljuvliga kakor!!

    SvaraRadera
  5. jag misslyckades tyvärr med mina senaste :/ men jag ska göra ett försök snart igen, dina ser jättefina ut!

    SvaraRadera
  6. åh vilka fina, ser ju super goda ut!

    SvaraRadera
  7. De ser jättefina och goda ut! :-) Jag har fortfarande inte testat men jag skyller på att vi har flyttat. ;-) Måste ta någon dag och prova snart, verkar ju så gott! Kram Carro

    P.s: Du har förresten fått en blog award av mig här: http://carrobakar.blogspot.com/2011/09/blog-award.html

    SvaraRadera
  8. Åh, jag har tänkt så länge att jag måste göra whoppies, ska kanska göra det nån dag snart. Ser så himla gott ut!! :)

    SvaraRadera
  9. Jag har gjort choklad ett par ggr,och funderat på att jag skulle göra vanilj och även redvelvet,men aldrig kommit dit.Har så mycket jag vill göra,men inte så mycket tid som man önskar.
    kan tänka mig att dessa är jättegoda

    SvaraRadera
  10. Jag älskar whoopies! Har dock bara testat choklad och marshmallowsfluff. Den här blir kul att testa nästa gång.

    SvaraRadera
  11. Alexandra - kärlek på tallrik: Vit chokladfrostin som fyllning låter sagolikt gott.

    Matilda Bakar | Fotograferar: Ja, ibland tar det tid innan man testar. Jag tror inte att du blir besviken på dessa. :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Chokladwoopiesar är också väldigt goda.

    Veronica: Lime och blåbär låter ju jättegott. :-)

    Sabina: Ge inte upp, bättre lycka nästa gång!

    Jen: Tack!

    Carro: Tack för awarden, vad glad jag blir. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: De är mycket goda.

    Smulansbakblogg: Redvelvet låter smarrigt. :-)

    Emmelie: Testa gärna vanilj också, jag gillade båda sorterna. :-)

    SvaraRadera