torsdag 5 januari 2012

Steg för steg: Att fylla en tårta

Jag tänkte berätta hur jag gör när jag fyller en tårta. Tårtan fyller jag två dagar innan den ska ätas, då hinner tårtbotten safta till sig ordentligt. Tårtan nedan är fylld med två fyllningar.


1. Frys in tårtbotten direkt efter att den är bakad och har svalnat. Ta fram tårtbotten ur frysen strax innan du ska fylla tårtan.


2. Tårtbotten delar du med en kniv medans den fortfarande är lite halvfrusen, på så sätt smular det mindre.


3. Ta fram formen du bakade tårtbotten i. Lägg två långa remsor av plastfolie i kors över formen.


4. Lägg ner den första tårtbottendelen. Här ska du tänka upp-och-ner. Den del som du ska ha på toppen av tårtan ska läggas i botten av formen.


6. Ha i fyllning nummer ett. Kom ihåg att tänka upp-och-ner. Den fyllning du börjar med är den fyllning som kommer vara överst i tårtan.


7. Lägg i nästa tårtbotten.


8. Lägg i nästa fyllning (den som blir underst i tårtan).


9. Lägg i sista tårtbotten, alltså den del som ska vara i botten på tårtan.


10. Stäng igen ordentligt med plastfolien och ställ tårtan i kylskåpet.

11 kommentarer:

  1. Intressant! Tack att du delar med dig av dina bra tips!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé att frysa tårtbotten så att den smular mindre! Jag brukar alltid ha problem med det. Jag ska prova det nästa gång! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Brukar ha svårt att skära tårtbotten snyggt annars.

    Ha en finfin helg :)

    SvaraRadera
  4. Kul att se hur andra gör :) men blir inte grädden dålig om den först ska stå i kylen i tårtan två dagar och sen dessutom kanske den inte äts upp dag 3? :O

    SvaraRadera
  5. Sabina: Jag köper alltid grädde samma dag som jag gör fyllningen och ser till att köpa grädde med lång hållbarhet. Funkar fint!

    SvaraRadera
  6. om man ska ha frysta bär? kan jag sätta ihop den redan dagen innan jag ska använda den?

    SvaraRadera
  7. Om man inte har tid att frysa in men ändå vill att det ska smula mndre kan man dela tårtan med vanlig tråd.
    Man klipper av en lång bit tråd och håller ändarna en varje hand sen "sågar" man bara genom tårtan....

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Behåller tårtbottnarna sin "luftighet" trots att de legat i vätskan två dagar? Du upplever inte att den blir slafsig?

    SvaraRadera