söndag 15 maj 2011

Bärmousse med färskost

Det här är en otroligt god bärfyllning som inte är allt för söt. Det här receptet räcker till ett lager i en normalstor tårta.


BÄRMOUSSE MED FÄRSKOST
1 lager

200 g bär
en knapp dl florsocker
100 g neutral färskost
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa grädden. Mixa eller mosa bären och blanda hälften av bären med färskosten och florsockret. Krama ur gelatinbladen och smält dem i den andra hälften av bären i en kastrull, låt svalna en stund och blanda ihop med färskostblandningen. Vänd ner den vispade grädden i bärblandningen. Låt stelna en stund i kylskåpet innan tårtan fylls.


Receptet hämtat från Baka baka liten kaka

5 kommentarer:

  1. Mmm ... det hørtes godt og friskt ut! Du har så mange gode oppskrifter :)

    M:)

    SvaraRadera
  2. Den syrliga färskosten i kakor och bakverk är verkligen fantastikt god!

    SvaraRadera
  3. Monica: Den blev mycket god, så jag kan verkligen rekommendera det här receptet.

    Karin / bevemyrs blogg: Ja, den passade väldigt bra i moussen.

    SvaraRadera
  4. Hej Erika.Jag är nyfiken,är den här eller päronmoussen godast enligt dig?
    Jag älskar päronmoussen och åt i dag en tårta med bananmousse/mjölkchoklad ganache,men päronmousse tårtan jag gjorde knäckte.så nu jämför jag alla tårtor med just päronmoussen.
    Nu vill jag dock göra hallonmosse/glasscreme,men frågan är om den här är lika god?Jag måste ha de bästa,och ska fixa tårtor till nästa helg.

    SvaraRadera
  5. Smulansbakblogg: Bärmoussen och päronmoussen är väldigt olika i smak så det är svårt att säga vilken som är godast. Vill man ha bärsmak så tycker jag att den här moussen var väldigt god. Päronmoussen är sötare men smakar lite som piggelin, vilket jag gillar. Jag kan nog inte säga vilken som är godast. :-)

    SvaraRadera